ב-3 בדצמבר 1992 מתכנת בריטי צעיר בן 22 בשם Neil Papworth שלח את הודעת ה- SMS הראשונה בעולם, מהמחשב שלו לטלפון של חברו. באותם הימים היה ניל שקוע בפרוייקט שחברת Vodafone הפקידה בידי Sema Group בה עבד – תכנות פרוטוקול לשליחת הודעות טקסט קצרות בין ואל טלפונים ניידים. מה היה רשום באותה הודעה היסטורית? חמישה עשר תווים, שתי מילים – Merry Christmas. שנה מאוחר יותר חברת נוקיה הכניסה פיצ'ר פורץ דרך לטלפונים שלה – צליל התראה ייחודי להודעה נכנסת. פינלנד הייתה המדינה הראשונה בעולם שהציעה את שרותי ה- SMS על בסיס מסחרי למנויים שלה ותוך שבע שנים פרוטוקול ה- SMS חלחל לכל הרשתות הסלולריות. דבר זה אפשר לשלוח הודעות לכל מנוי סלולרי באשר הוא בעולם ונתן דחיפה מטאורית לאימוץ הכלי בקרב הקהל הרחב.
מאז אותו "אירוע ציר בהיסטוריית המובייל", כפי שניל כינה אותו, משלהי שנות ה- 90 ועד היום ה- SMS חדר לחיינו והפך לחלק בלתי נפרד מהם. הוא סלל את הדרך לתקשורת בין אישית מסוג חדש ונעשה לאחד הכלים הפופולאריים ביותר בעזרתם עסקים מתקשרים עם קהל היעד שלהם. השימושים בכלי מגוונים מאד והוא מסייע זה מכבר הן להשגת מטרות שיווקיות ולא פחות לטובת שירות ותפעול.
בין אם גם אתם נמנים על עסקים שמשתמשים ב- SMS לשימור לקוחות, ליצירת נאמנות מותגית, להצמחת המכירות או לתקשור מידע חיוני, תסכימו בוודאי שבכדי לנהל תקשורת יעילה בעזרת הכלי יש חשיבות עצומה לתשתית הטכנולוגית בה משתמשים לשליחת ההודעות. ככל שהמערכת עשירה ביכולות כך לכם ניתנות יותר דרגות חופש לטיוב ההפצה שלכם ולהשגת המטרות שלה. כיוון שכך, חשבנו שיעניין אתכם לקרוא על מספר פיצ'רים שעומדים לרשותכם במודול שליחת הודעות ה- SMS במערכת InforUMobile ושיש בהם כדי להקל על ההפצה ולמקסם את התועלת שבה. אז הנה הם כאן לפניכם, 6 פיצ'רים שכדאי להכיר:
1. ניווט ליעד
במידה ובהודעה שלכם מוזכר יעד מסויים, או שההודעה קוראת לנמענים להגיע למקום מוגדר, תוכלו לכלול בה קישור שבעזרתו הנמענים ינווטו בלחיצת כפתור מההודעה אל אותו יעד מיועד. בצורה זו תעזרו לנמענים שלכם להשלים את הפעולה שיעדתם להם בהודעה ותגדילו את הסיכויים שהקריאה לפעולה תמומש. דבר זה שימושי במיוחד כאשר ההודעה היא במהותה הזמנה לאירוע, תזכורת לקיומו של אירוע או באופן כללי הודעה שמטרתה לעודד את הקוראים להגיע למקום מושבכם הפיזי למשל בית העיסק שלכם.
בכדי לשלב ניווט ליעד בהודעה עמדו עם סמן העכבר בחלונית הקלדת ההודעה במקום שאתם מייעדים שהקישור ישתלב בנוסח ההודעה:
לחצו על איקון התוכן המתקדם מתחת לחלונית ההקלדה ועל קישור ניווט ליעד:
הזינו את הכתובת לניווט בחלונית שתפתח ולחצו על כפתור הוסף קישור לניווט:
עם הלחיצה הקישור ישולב בנוסח הודעה:
הודעה שכוללת את אפשרות הניווט בקליק כחלק מובנה ממנה שימושית מאד לנמען ומקלה עליו. היא מספקת לו חוויית לקוח חיובית ומקדמת את האינטרס שלכם שאכן יגיעו אליכם.
2. קיצור ומדידת קישורים חיצוניים
הודעות SMS שכוללות הפניות למידע נוסף הן דבר שכיח מאד. בין אלו בולטות הפניות לאתר החברה, דפי נחיתה, סקרים, קבצים ועוד. לאחר שהודעה עם קריאה לפעולה נשלחה חשוב לנו לדעת כמה מהנמענים לחצו על הקישורים או ביצעו את הפעולה שייעדנו להם בהודעה. במודול ה- SMS של InforUMobile ניתן לדעת בדיוק כמה אנשים לחצו על הקישור שהכנסתם להודעה בין אם מדובר בלינק לדף שנוצר במערכת ובין אם מדובר בלינק לדף חיצוני.
במסגרת זאת מסך שליחת ההודעות מכיל מנגנון המאפשר להזין קישור חיצוני ולקבל את התרגום שלו לקישור מערכת. ברגע שתשלבו בהודעה את קישור המערכת המתווך, במקום הקישור החיצוני, תשיגו בכך שני יתרונות. האחד הוא קיצור הקישור. לעיתים אנו רוצים להפנות לקישור שהוא ארוך, זללן תווים ולא אסתטי בהודעה. מנגנון קיצור הקישורים יהפוך את קישור זה לקצר וקומפקטי, ידידותי לקורא. היתרון השני הוא ספירת ההקלקות על הקישור. לאחר שהודעה נשלחה תוכלו לפנות לדוח הקמפיינים במערכת ולראות כמה נמענים הקליקו עליו, בצורה זו תוכלו למדוד ביעילות את תוצאות ההפצה.
על מנת לשלב קישור מקוצר בהודעה עימדו עם העכבר במקום הרלוונטי בחלונית הקלדת נוסח ההודעה ולחצו על אייקון קיצור הקישורים:
תפתח חלונית שבה תכניסו את הקישור המלא אליו תרצו להפנות את הנמענים שלכם. הזינו את הקישור ולחצו על כפתור קצר קישור:
בשלב זה המערכת תפיק לכם קישור מקוצר. בכדי שישתלב בהודעה לחצו על כפתור הוסף להודעה:
הקישור המקוצר ישתלב בהודעה וישא בחובו את היתרונות המצויינים מעלה. תוכלו להנות מסטטיסטיקות ההקלקות ולבצע פעולות המשך ביחס למי שלחץ עליו.
3. שליטה על טווח זמן שליחת ההודעה
לעיתים כאשר אנו שולחים הודעה אנו זקוקים ליותר מאשר את היכולת להגדיר מתי שליחת ההודעה תחל. קורה שממגוון שיקולים היינו רוצים לשלוט על פרק הזמן בו ההודעה תשלח לנמענים, למשל במידה וההודעה כוללת קריאה לפעולה שאין לנו אפשרות לטפל בה בבת אחת אל מול כלל הנמענים או שאם הפננו לאתר שלנו, אנו לא רוצים ליצור עליו עומס חריג ומיידי. במקרים אלו היה מסייע לנו שההודעה תשלח בצורה מדורגת בחלון זמן מוגדר בין שעה נתונה לשעה אחרת. במערכת InforUMobile תוכלו להשיג את התוצאה הזו בדיוק על ידי שליטה על טווחי הזמנים לשליחת ההודעה.
את הגדרת טווחי הזמן תמצאו תחת ההגדרות המתקדמות במסך שליחת ה- SMS. באזור קצב שליחה תוכלו להגדיר את קצב טפטוף ההודעות בין היתר על ידי הגדרת משך השעות במהלכן ההודעה תופץ לנמענים:
ניתן להגדיר שהשליחה תתפזר בין שעה שלמה ל- 10 שעות החל ממועד תחילת השליחה.
את מועד תחילת השליחה נגדיר תחת מתי ואיך לשלוח, הוא יוכל להיות מיידי או דחוי:
כך בעזרת הגדרות משולבות נוכל למשל לקבוע שההודעה תחל לצאת מייד אך תתפזר על פני 4 שעות או לחליפין שהיא תצא מחר בשעה 10:00 ותשלח עד לשעה 13:00:
מרגע שיש לנו שליטה על קצב הפצת ההודעה, במידה והדבר נחוץ לנו, נוכל לנהל את האופרציה שלנו בצורה יותר יעילה ויותר נוחה.
4. מועד שליחה מותאם אישית
במידה ונרצה לשלוח את ההודעה במועד שליחה ייחודי וייעודי לכל נמען, למשל נרצה להזכיר לו שפג תוקף רשיון הרכב שלו, נוכל לעשות זאת בקלות ובפשטות.
נרכז בקובץ אקסל את הנמענים המיועדים לקבל את ההודעה ונצמיד לכל נמען תאריך ושעה שאנו מיעדים לשליחת ההודעה אליו:
נעתיק את המידע ונדביק אותו באזור הגדרת הנמענים להודעה. ברגע שהמידע הודבק נוכל לשיים כל עמודה כדי לזהות אותה בקלות ביתר הגדרות ההודעה:
נעבור לאזור הגדרת מועד שליחת ההודעה ונסמן את אפשרות שליחה במועד מותאם אישית תוך בחירת השדה הרלוונטי שיקבע את מועד השליחה לכל נמען מבין השדות המופיעים בעמודות אזור הגדרת הנמענים:
מרגע שהגדרנו אותה כך ההודעה תשלח בצורה דיפרנציאלית לכל נמען במועד הרלוונטי לו.
5. כללי נגיעה
לעיתים אנו מנהלים מגוון קמפיינים במסגרתם נשלחות מספר הודעות ללקוחות במקביל. לדוגמא, יתכן שנמען מסויים יקבל באותו יום הודעות SMS מקמפיין היום הולדת שלנו (כי היום חל יום הולדתו), הוא יקבל הודעת SMS מקמפיין קופון לאחר רכישה (כי הוא רכש לפני שבוע באתר שלנו) וכן והוא יקבל הודעת SMS שנשלחה לכלל מועדון הלקוחות במקרה באותו היום. במצב זה, הלקוח יקבל שלוש הודעות בסמיכות רבהויחווה זאת, במידה לא מבוטלת של צדק, כהטרדה. כדי להמנע מסיטואציה שכזו מערכת InforUMobile מאפשרת לנו להגדיר כללי נגיעה לפיהם למשל לא תשלח יותר מהודעה אחת ביום לנמען נתון. במקרה שנפעיל את הכלל הנמען אליו התייחסנו מעלה יקבל רק הודעה אחת מתוך השלוש.
איך מגדירים את זה? תחת מגבלות שליחה בהגדרות מתקדמות במסך השליחה נמצא את אזור ההגדרות הייעודי לכך. במסגרתו נוכל להגדיר שההודעה לא תשלח למי שקיבל מאיתנו כבר הודעה ב- X הימים האחרונים במידה ונרצה לשמור על תקופת צינון בין הודעה להודעה. בצורה דומה נוכל להגדיר שההודעה לא תשלח למי שקיבל מאיתנו הודעה ספציפית מבין שלל ההודעות ששלחנו בחודשיים האחרונים.
לצד זה, ניתן גם במערכת להחריג סוגים של הודעות מכללי הנגיעה כך שלדוגמא אם הלקוח יבקש לקבל הודעות OTP (סיסמא חד פעמית לכניסה לאתר) הוא יקבל אותה בכל מקרה בלי קשר לכללי הנגיעה.
6. החסרת קבוצות
בצורה דומה נוכל לכלול בהפצה שלנו קבוצות להחסרה. הדבר שימושי כאשר אנו מנהלים מספר קבוצות אנשי קשר במערכת ואנו מעוניינים לשלוח מסר לקבוצה מסויימת מתוכן בניכוי כל האנשים המשוייכים גם לקבוצה אחרת. לדוגמא, אם נרצה לקדם מכירה של מוצר מסויים; יש לנו קבוצה של כלל הלקוחות ולצידה קבוצה נפרדת של לקוחות שכבר רכשו את המוצר האמור. נוכל לשלוח את ההודעה לנמענים בקבוצת כלל הלקוחות בהחסרת הנמענים שבקבוצת אלו שרכשו.
את פעולת החסרה הקבוצות נגדיר באזור בחירת הנמענים להודעה במסך שליחת ההודעות:
בדוגמא מעלה ההודעה תשלח לכל מי שהתעניין אצלנו בסדנה אך היא לא תשלח לכל מי שגם התעניין וגם כבר שריין את מקומו בסדנה. ההחסרה תעשה בצורה אוטומטית על ידי המערכת בעת ההפצה מבלי שנצטרך לבצע פעולה נוספת בעניין.
לסיכום
אנחנו כבר לא בשנות ה- 90, עברו חלפו להם הימים בהם עסק שרוצה לשלוח הודעות SMS ללקוחות שלו הסתפק בטקסט גרידא ושולח את ההודעות בצורה גורפת בלי לתת את הדעת על איך מה ולמה עומד מאחורי ההפצה. כיום הניואנסים התפעוליים והשיווקיים הנלווים להפצה חשובים מאד לעסקים ולא במקרה הארגונים הגדולים אוהבים לעבוד עם מערכות הפצה שמעמידות לרשותם מגוון של יכולות שליטה על תוכן ההודעה ותצורת ההפצה שלה.
במאמר זה הבאנו בפניכם על קצה המזלג דוגמא של מספר פיצ'רים שכלולים במודול שליחת הודעות ה- SMS של מערכת InforUMobile שחלקכם אולי לא הייתם מודעים אליהן. קיימות כמובן יכולות חשובות נוספות בהן נשמח לגעת בהזדמנויות אחרות. חשוב להדגיש כי כל היכולות האמורות הן חלק אינטגרלי מהמערכת ופתוחות לשימושכם ככל שתחפצו בכך. אנו מזמינים אתכם לגלות איזה מביניהן שימושיות במיוחד עבור העסק שלכם ומסייעות לכם בתפעול הפצת ההודעות שלכם.