מהו A/B Test של דפי נחיתה?
מנגנון A/B Test מאפשר להשוות בין תוצאות המרה של דפי נחיתה במטרה לשפר אותן. במסגרתו הצעת ערך שיווקית נתונה מובאת לידי ביטוי במספר דפי נחיתה (ראשי ומשניים לו) הנבדלים ביניהם בפרט זה או אחר (ניואנסים טקסטואלים או עיצוביים). גולשים הנחשפים אליהם נענים בצורה דיפרנציאלית לקריאה לפעולה, כתלות בצורת ההגשה של הצעת הערך בגרסת הדף אליו נחשפו. דבר זה מאפשר להשוות בין הביצועים ולמצוא את המתכונת המיטבית להגשת הצעת הערך לגולשים נוספים.
כיצד בונים A/B Test במערכת InfoPage?
1. יוצרים את דפי הנחיתה ביניהם רוצים להשוות. ניתן להשוות בין שניים לחמישה דפים שכבר קיימים לנו במערכת. לחליפין ניתן לבנות דפים חדשים וייעודיים לצורך העניין. טיפ חשוב: כפתור שכפל דף נחיתה במסך דפי הנחיתה שימושי כאשר אנו רוצים להשוות בין שני דפים שיהיו דומים מאד האחד לשני. הוא מקנה נקודת פתיחה נוחה – מאפשר ברגע לשכפל דף קיים ולבצע אך ורק שינויי ניואנסים בגרסה המשוכפלת (להבדיל מלבנות את הדף מחדש).
2. עוברים להגדרת את ה- A/B Test:
א. לוחצים על כפתור A/B Test תחת לשונית כלים בתפריט המערכת
ניתן לחליפין גם ללחוץ על כפתור צור ונהל A/B Test במסך דפי הנחיתה:
ב. הלחיצה מובילה למסך ה- A/B Test, בו יש ללחוץ על כפתור צור A/B Test חדש:
ג. במסך הגדרת A/B Test נגדיר את הדברים הבאים:
- שם ה- Test – פנימי למערכת, יאפשר לנו לאתר את ה- Test בקלות.
- גרסת ה- Test המובילה -גרסה A – תוך בחירה מבין הדפים האפשריים לכך המוצגים לפנינו.
- גרסאות משניות שישתתפו ב- Test
- אחוזי ההגשה של כל גרסה – אחוז המקרים בהם כאשר גולש מגיע ל- URL של הדף הראשי, תוצג לו גרסה זו או אחרת מהדפים המוגדרים ב- AB Test. ברירת המחדל של המערכת עומדת על 50% ל- A ו- 50% ל- B. כלומר במחצית מהמקרים שגולש יפנה לקישור של דף A תוצג לו גרסה A ובמחצית השניה תוצג לו גרסה B.
בסיום יש ללחוץ על כפתור שמור והחל A/B Test להפעלתו המיידית.
דוחות
מבט השוואתי
תוצאות ההשוואתיות של ביצועי הדפים מוצגות במסך A/B Test (תחת לשונית כלים בתפריט המערכת). במסך זה ניתן לראות עבור כל A/B Test שהוגדר:
- נתונים מצרפיים של ביצועי כל גרסאות הדפים הכלולות בו, לרבות סך אחוזי ההמרה שלהם.
- בלחיצה על כפתור ה + מימין לשורת ה- Test יפתחו תתי שורות המייצגות את גרסאות הדפים הכלולים ב- Test עם נתונים של כל אחת מהן בנפרד (שורת הגרסה בעלת אחוזי ההמרה הגבוהים ביותר תצבע בצבע בולט לנוחיותך).
- סטאטוס – טיוטה/ פעיל/ מושהה.
- ניתן לשוב ולערוך את ה- Test שהגדרנו או כל אחת מגרסת הדפים הכלולות בו בלחיצה על השמו או על עט העריכה
- ניתן לצפות בהדמייה של הגשות גרסאות הדפים בחלוקה למשקולות אחוזים בלחיצה על האייקון בעמודת תצוגה.
מבט על
מסך דוחות המערכת והנתונים הנלווים לו מציגים את תוצאות ה- A/B Test בצורה מצרפית (לצד נתונים כלל הדפים שנבנו במערכת). פלט יצוא פרטי טופס של A/B Test מציג את הלידים המתקבלים מכלל הגרסאות של ה- Test וכולל חיווי מאיזה גרסה של דף הגיע כל ליד.
לסיכום
מנגנון ה- A/B Test מאפשר להציג לגולשים הצעת ערך על ידי הגשתה במספר וריאציות ולבחון לאורך זמן ובעזרת נתונים מצטברים איזו מבין הוריאציות יותר מניעה את הגולשים לפעולה. מערכת InfoPage מאפשרת להשוות בין מספר רב של דפים ובין כל קומבינציה של דפים שנבנים בה, באופן שנותן לבעל הדף את הגמישות המירבית לערוך את ההשוואות הנחוצות לו. הקלות שבה ניתן לשנות את הגדרות ה- A/B Test ולערוך את הדפים הכלולים במסגרתו מקלה אף יותר על האופטימיזציה של ההמרות ושיפור התוצאות העסקיות כפועל יוצא מכך.
ככל שיש לכם שאלות לגבי שיטות אופטימיזציה ופרסום דפי הנחיתה שלכם במדיה, מחלקת הפרסום של InforUMobile תשמח לעמוד לשירותכם.
ניתן להשאיר פרטים בטופס העמוד.
——————————————————————————————————————–
מידע נוסף למי שמעונין להעמיק
1. כללי – כאשר מנגנון ה- AB Test אינו מפעל, כלל הגולשים שניגשים לדף נחיתה במסגרת קמפיין פרסומי למשל יחשפו לאותו הדף. במצב שבו ה- A/B Test כן מופעל, כלל הגולשים יגיעו לכתובת הדף הראשי שהוגדרה לקמפיין. אחוז מהם (שיקבע על ידי בעל הדף) יחשף לדף הראשי. אחוז אחר יחשף לגרסאות המשניות. ככל שעובר הזמן ומצטברים נתוני המרה של גרסאות הדפים, יכול בעל הדף לבצע אופטימיזציות – לשנות את משקולות אחוזי ההגשה של הדפים, לבצע שינוים בגרסאות ולבדוק ניואנסים נוספים של הבדלים בין הגרסאות – כדי להשיג שיפור מתמיד בביצועים.
2. גרסאות דפים – A/B Test תמיד יורכב מגרסת דף נחיתה ראשית A וגרסאות משניות לו B/C/D/E (נחוצות לפחות 2 גרסאות כדי להרכיב Test). מערכת InfoPage מאפשרת להשוות סך של עד 5 גרסאות דפים במסגרת A/B Test נתון.
3. כלל אצבע – על מנת לאתר את הגורם הספציפי שמשפר את ביצועי הדפים מומלץ שההבדלים בין הגרסאות יהיו מצומצמים במספרם עד כדי לכדי הבדל בודד בלבד בין כל אחת (למשל – הבדל בצבע כפתור ההנעה לפעולה, המלל על הכפתור, תמונה של המוצרף מיקום טופס הליד, שיום הכותרת, צורת ההדגשה של יתרון מרכזי במוצר וכו'). כך ניתן לנטרל השפעות צולבות של שוני ולבודד את המשתנה הפרטני אותו רוצים לבדוק. ככל שעובר הזמן ומצטברות תוצאות המרה של הגרסואת השונות ניתן ליישר קו בין הגרסאות על השוני שמצאנו כעושה את ההבדל לטובה (על ידי עריכת דפי הנחיתה הכלולים ב- Test), ולהמשיך ולהוסיף מרכיבי שוני נוספים. תהליך האופטימיזציה האמור הוא אם כן תהליך מתמשך שניתן לעבד אותו עוד ועוד ככל שרוצים במערכת.
4. URL של ה- A/B Test – ה- URL של גרסה A – של הדף המוביל – הוא ה- URL של ה- A/B Test כמכלול. הוא זה שנמסור למדיה לצרכי הפרסום שלנו. עם הגלישה אליו ינותבו הגולשים לגרסאות השונות של ה- AB Test על פי אחוזי ההגשה כפי שנגדיר אותם בהגדרות ה- Test. במסך A/B Test ניתן ללחוץ על כפתור הצג URL למדיה על מנת לדעת מה ה- URL של גרסה A המובילה.
5. אחוזי הגשה – מצרף אחוזי ההגשה של כלל הדפים ב- A/B Test נתון לעולם יסתכם ל- 100%. במידה ונקבע אחוזים שונים (פחותים או מרובים מזה) המערכת תתריע על כך ותבקש מאיתנו לתקן את חלוקת המשקולות בין הדפים.
6. אחוז המרה – אחוז המרה של דף מחושב לפי הנוסחה: כמות טפסים + כמות שיחות חלקי סך צפיות בדף.
7. דימוי גלישה ל- A/B Test – ניתן לצפות בהגשות המשתנות של גרסאות הדפים בלחיצה על אייקון העין במסך ה- A/B Test תחת עמודת התצוגה. אייקון זה נגיש רק במצב שה- Test בסטאטוס פעיל (לא כאשר הוא מושהה או שמור כטיוטה). עם הלחיצה תפתח בחלון דפדפן נפרד גרסה אחת שנבחרה להשתתף ב- Test אשר מוגרלת בצורה רנדומלית באופן המדמה את ה- Test החיי. כדי "לדפדף" בתמהיל ההגשות המלא של גרסאות הדפים הכלולים ב- Test (והמוגדרים על למעלה מ- 0% הגשה), יש לבצע ריענון בלשונית הגלישה של הדפדפן.
8. אי חפיפה – כדי שדף יושמש במסגרת A/B Test נתון (כדף ראשי או משני) אין הוא יכול להשתתף ב- A/B Test אחר במקביל. בבואנו לבחור את הדפים שיכללו ב- Test המערכת תציג לנו אך ורק את הדפים ה"פנויים" לשימוש. במידה ואנו רוצים להשתמש בדף נתון במסגרת כמה Tests מקבילים עלינו לשכפל אותו במסך דפי הנחיתה (כמוסבר לעיל), ולהשתמש בגרסאות המשוכפלות שלו.
9. ייעודו של דף A – לא מומלץ להשתמש בגרסה A לכל שימוש מלבד הקמפיין הייעודי אותו בוחנים כיוון שמרגע שה- Test נמצא באוויר דף A יוצג באחוז חלקי מהמקרים לגולשים, לא ב- 100% מהם (אלא אם הוגדר שכל יתר הגרסאות ב- Test תוגשנה ב- 0% מהמקרים).
10. שימוש בדפי המשנה – להבדיל מגרסה A, כל גרסאות ה- Test המשניות כן שמישות כישויות עצמאיות. כאשר ניתן את ה- URL שלהן לצורך גלישה ישירה (למשל -נכליל קישור של דף B במסגרת הודעת SMS שאנו שולחים במערכת InfoSMS או נקשר אותו לכפתור בדיוור אלקטרוני ב- InfoMail) דף B יוצג לגולשים אליו בגלישה ישירה ב- 100% מהמקרים. (המשחק על ההגשה כאמור נשלט ברמת גרסת A בלבד). יחד עם זאת נתוני הדף יוצגו בדוחות המערכת בצורה מצרפית שתכלול ערוב של ביצועי הדף במסגרת ה- AB Test עם ביצועיו בגלישה ישירה. לכן, במידה ואנו רוצים לראות את הנתונים של הדף בצורה מופרדת מוטב לשכפל את דף B ולהשוות בין הביצועים בניטרול מרכיב העירוב הפונקציונלי.
11. אי שימוש בדף מושהה – לא ניתן להשתמש ב- A/B Test בדף שמצוי בסטאטוס מושהה במערכת. על מנת להשתמש בו יש להפכו לפעיל בלחיצה על הכפתור הייעודי בעמודת סטאטוס במסך דפי הנחיתה .
12. מחיקת דפים – במידה וננסה למחוק מהמערכת דף נחיתה המשוייך ל- A/B Test המערכת לא תאפשר לנו לעשות זאת. היא תתריע על כך שהדף משתתף ב- Test ותפנה אותנו למסך הגדרות ה- Test על מנת להסיר את הדף מה- Test ובכך לשחרר אותו. מרגע שהורכב A/B/ Test לא ניתן למחוק את דף A שלו מהמערכת.
13. הסרת דפים – ניתן להסיר מ- A/B Test נתון את הגרסאות המשניות של הדפים בלחיצה על הכפתור הייעודי לצד הגרסה (שימושי כאשר אנו לא רוצים שהללו תוגשנה או שאנו רוצים לפנותן לשימוש ב- Test אחר או שרוצים למחוק את הדף מהמערכת). בניגוד אליהן, לא ניתן להסיר את גרסת A של AB Test (כי הוא מגדיר את ה- Test), כשם שלא ניתן למחוק אותו מהמערכת בהתאם לסעיף הקודם. במידה ואנו רוצים שדף A לא יוגש לגולשים עלינו להגדיר לו 0% הגשה. בכל שינוי של תמהיל הדפים ב- Test יש כמובן לעדכן את משקולות האחוזים בהתאם למצרף החדש.
14. שמירה כטיוטה – כל עוד ש- A/B Test שהגדרנו נשמר כטיוטה ולא הוחל הוא איננו פעיל. המשמעות – ב- 100% מהמקרים שגולשים יגשו ל- URL של דף A הם יראו את A ולא יהיו חשופים למשחק ההגשה של הגרסאות. המשחק נכנס לתוקף רק מרגע שה- Test באוויר. בבואנו לבצע שמירה ל- Test המערכת תתריע שהוא בסטאטוס טיוטה ועל מנת להפעיל אותו יש להכנס למסך ההגדרות וללחוץ על כפתור ההפעלה. לתשומת לבך – מרגע ש- A/B Test כן הופעל לא ניתן להחזירו למצב של טיוטה. ניתן אבל שכן להשהות אותו בלחיצה על הכפתור הייעודי במסך A/B Test תחת עמודת סטאטוס (התוצאה תהיה שב- 100% מהמקרים שגולשים יגיעו לדף A יראו אותו ולא נותבו לגרסאות אחרות של ה- Test), או לחליפין להכנס למסך העריכה של ה- Test (בלחיצה על אייקון העט) ולשנות את אחוזי ההגשה כך ש- A יקבל 100% מהתעבורה וליתרת הדפים יוזרמו 0% גלישה.
15. חשיפה – כאשר גולש הגיע לגרסה זו או אחרת של דף נחיתה במסגרת A/B Test נתון (למשל הקליק על מודעה בקמפיין פרסומי), מאותו רגע והלאה הוא תמיד יראה את אותה הגרסה של הדף (כל עוד שהוא גולש באותו הדפדפן ולא מחק קוקיז). יחד עם זאת, במידה ומתבצע שינוי באחוזי ההגשה של הדפים הכלולים ב- Test בצד של בעל הדף אשר עורך את ה- A/B Test, היסטוריית הגלישה תתאפס והגולש עשוי לראות גרסאות אחרות של דפי ה- Test במידה ונתקל בהן שוב.