מי היא הפרסונה השיווקית של העסק שלכם?

נתחיל בגדרה, מה היא פרסונה שיווקית או Buyer Personas : דמות בדיונית שנוצרת עבור תהליכי שיווק דיגיטלי של בית עסק. במטרה להבין את סוגי הלקוחות הפוטנציאליים האפשריים של העסק ועל מנת לנסות ולהתאים להם את הפתרונות השיווקיים הנכונים ביותר.

בין יתר מאפייניה של הפרסונה השיווקית של העסק יכללו המרכיבים הבאים:
גיל, מין, מקצוע, השכלה, תארים, הכשרות מקצועיות, אזור מגורים, שפות דיבור, תחומי עניין, חתך סוציו-אקונומי, מצב משפחתי, דפוסי התנהגות, מוטיבציות ומטרות, דרכי קנייה (און ליין/אופ ליין) ועוד.

ככול שעסק יוצר לעצמו פרסונה שיווקית "עמוקה" יותר כך הוא יוכל בהמשך להתאים לה שיטות ומסרי שיווק הנכונים לה, ועל ידי כך להגדיל את הסיכוי ליצירת עסקה.
כמו כן לאחר אפיון הפרסונה השיווקית יכול העסק לבחור נכון יותר את ערוצי השיווק המתאימים ביותר.

בהתאם למורכבות המוצר או השירות של כל עסק, עליו ליצור לו מספר פרסונות שיווקיות שעשויות לצורך אותם. בכל מקרה יש ליצור אחת מרכזית ולא יותר מ-3 בשלב הראשון.

כיצד ליצור את הפרסונה השיווקית שלכם:
ניתן לאפיין וליצור אותן על סמך מחקרי שוק שיש לכם, נתוני השימוש של הלקוחות הקיימים במוצרים שלכם, שאלונים ועוד.

דוגמה: קחו את מאגר הלקוחות הקיימים שלכם עבור מוצר שאתם מוכרים. ובטבלת אקסל בודדו את המרכיבים שלהם (מין, גיל, אזור מגורים וכו). לאחר מכן נסו לראות מהם המאפיינים אשר משותפים למרביתם. למשל: 70% מהלקוחות שלכם הם: נשים בגילאי 35-40, עם 2 ילדים וגרות באזור ראשון לציון.

כיצד להשתמש בפרסונה השיווקית שיצרתם:
לאחר שיצרתם את הפרסונה השיווקית למוצר שלכם, תוכלו להתאים לה ביתר קלות את התוכן והאלמנטים השונים של אמצעי השיווק. כמו כן תוכלו לבחור את ערוצי השיווק המתאימים ביותר לפרסום.

למשל אם עבור מוצר/שרות מסויים שלכם מצאת שהפרסונה השיווקית שלכם היא:
אישה, בת 15-25, מאזור המרכז, בעלת תחומי עניין של מסיבות, ממעמד סוציאוקאנומי בינוני, דוברת עברית.
אז ברור שלא תפרסמו מאמרים בהארץ, או תרכשו שטחי פרסום בגלובס, אלא יותר מתאים לבצע קמפיין פייסבוק עם תוכן מותאם, או קמפיין אינסטגרם רלוונטי. ותוכנו של הקמפיין שלכם אמור להיות רלוונטי לגיל הזה ולתחומי העניין הללו.

או אם הפרסונה השיווקית האידאלית עבור השרות שלכם היא דווקא איש IT בן 35-55 שעובד בחברת הי-טק במרכז הארץ, אז יותר מתאים להכין תכני שיווק מעמיקים יותר ולייצר יחידות תוכן ערכי ולנסות להפיצם באתרים מקצועיים, במאמרים בלינדקאין , או בקמפיין גוגל דיספלי בהקשרים המתאימים.

לאחר שתתנסו בנושא, תתחילו לראות שקל לכם יותר לאפיין, לכתוב ולהפיק את אמצעי השיווק שלכם, הקמפיינים שלכם יהפכו ממוקדים יותר וסביר להניח שמאמצי השיווק שלכם ישתפרו, כלומר העלויות להשגת ליד יכולות לרדת וה-ROI על תקציבי הפרסום שלכם יוכל לעלות.

בהצלחה!

btn-back